///

Meta má vážny problém. Klesá počet užívateľov aj zisk

7 min. čítania

Vyzerá to, že premenovanie Facebooku na Meta sa na lepších výsledkoch veľmi neprejavilo. Prvé výsledky po premenovaní naznačujú, že Meta má zrejme najlepšie časy za sebou. Môže za to kontroverzný prístup k šíreniu dezinformácií a aj prechod mnohých užívateľov na iné platformy.

Oznámenie výsledkov za posledný štvrťrok 2021 a tiež za celý rok 2021 znamenalo tiež najväčší prepad v histórii na americkej burze. O nemalé peniaze prišiel aj zakladateľ Mark Zuckerberg. Čo to spôsobilo?

Stratil milión

Meta po prvý krát vo svojej histórii medzikvartálne vykázala pokles aktívnych užívateľov. Je to po prvý krát v histórii Facebooku, keď počet aktívnych užívateľov poklesol. Nejde o žiadny dramatický prepad – sociálna sieť stratila milión aktívnych používateľov, ktorý denne navštevovali najväčšiu sociálnu sieť na svete. Sieť má stále takmer 2 miliardy denne aktívnych používateľov.

Na prvý pohľad Facebook stále rastie, ale to len pri porovnaní s predchádzajúcim rokom. Práve porovnanie s predchádzajúcim štvrťrokom ukazuje, že Facebook začal stagnovať. Rast aktívnych používateľov sa zastavil a dokonca poklesol.

Aspoň jednu z aplikácií skupiny Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) si každý mesiac otvorí až 3,59 miliardy ľudí, to znamená rast na úrovni 9% v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Denne je na nich závislých 2,82 miliardy užívateľov. Aj v tomto prípade Meta rástla oproti predchádzajúcemu roku o 8%. Len samotný Facebook má 2,91 miliardy mesačne aktívnych užívateľov (rast o 4%) a 1,93 miliardy denne aktívnych používateľov Facebooku (rast o 5%). Opäť však ide o medziročné porovnanie, v prípade porovnania s predchádzajúcim kvartálom sa údaje prakticky nezmenili. Facebook po rokoch rastu stagnuje.

Ochrana osobných údajov

Lenže pokles počtu aktívnych používateľov nie sú jediným problémom Marka Zuckerberga. Meta sa už dlhšiu dobu sťažuje na zlý Apple. Áno, za ďalšie problémy Facebooku, Instagramu a tiež WhatsAppu môže práve Apple.

Jedna nenápadná novinka v systéme iOS a iPadOS spôsobila obrovský výpadok tržieb až na úrovni 10 miliárd dolárov. Apple do systémov pred časom prepašoval funkciu, ktorá umožňuje majiteľom zariadení zakázať prístup k dátam pre reklamné účely.

Lenže bez prístupu k týmto dátam nemôže Meta cieliť reklamu a prichádza o miliardy dolárov. Používateľom síce stále môže servírovať reklamu, ale bez presného zacielenia takpovediac strieľa na slepo. Je teda menšia šanca, že užívateľ bude na reklamu reagovať a Meta si teda pre seba zoberie nemalú províziu.

Je dôležité si uvedomiť, že Meta nie je sociálna sieť, ktorá spája miliardy ľudí. Meta a ňou prevádzkovaný Facebook a Instagram sú hlavne obrovskou pračkou na peniaze. Dáta používateľov Meta využíva na servírovanie reklamy a práve príjmy z reklamy tvoria drvivú väčšinu príjmu sociálnej siete.

Poškodená reputácia

Väčšina používateľov Apple si nechala funkciu blokovania prístupu k dátam zapnutú. Podľa skorších odhadov si funkciu nechalo zapnutú až 95% používateľov. Pre Metu je to pomerne veľký problém a môže to znamenať výrazne nižšie výnosy z reklamy.

Lenže ani to nie je posledným problémom, ktorým sociálna sieť v poslednej dobe čelí. Meta má, povedzme to mierne, trocha pošramotenú povesť. V posledných mesiacoch sa objavili informácie, že Meta využívala šírenie dezinformácií na zvýšenie ziskov. Navyše sa objavili aj obrovské úniky údajov používateľov a svoje urobila aj kauza Donalda Trumpa.

Sociálna sieť najprv nechala politikov na Facebooku šíriť prakticky čokoľvek, aby sa vyhla akejkoľvek kritike o možnej cenzúre. A hlavne preto, aby si neznížila svoje zisky. Potom však prišiel osudný deň, keď Donald Trump využil sociálne siete na burcovanie svojich priaznivcov, ktorí potom zobrali útokom budovu Kapitolu. To stálo život hneď niekoľkých ľudí a Trump na väčšine sociálnych sietí dostal doživotný ban.

Pre peniaze

Manažéri Mety vedeli o tom, že sa na sociálnej sieti Facebook šíria dezinformácie, ale ich šíreniu nijako nezabránili. Z jednoduchého dôvodu – dezinformačné príspevky majú väčší dosah. Viac užívateľov ich zdieľa, lajkuje a komentuje. Majú teda väčší dosah a pre sieť sú teda zaujímavé. Generujú jej totiž výrazne vyšší zisk.

Sieť sa síce zaviazala bojovať proti šíreniu dezinformácii, ale to bolo vlastne len veľké divadlo pre média. Reálne totiž sieť nijako proti šíreniu dezinformácii nezakročila a práve naopak pred nimi zatvárala oči. Manažéri pritom o negatívnom vplyvu Facebooku a Instagramu vedeli.

Navyše v minulosti sa objavili aj snahy o ovplyvnenie výsledkov volieb. Stačí sa pozrieť na počet používateľov sociálnej siete a musí nám byť jasné, že pomocou Facebooku sa dajú manipulovať masy ľudí. A to pomerne jednoducho.

Šialení antivaxeri

So šírením dezinformácií súvisí aj stav, ktorý nastal počas pandémie. Najmä na Facebooku sa šíria hlavne nenávistné príspevky, antivaxerské bludy a odpor voči opatreniam. Aj keď je šialených antivaxerov menej, ich hlas je na Facebooku počuť silnejšie ako hlas podporovateľov očkovania proti ochoreniu COVID-19.

Facebook sa tak stal miestom na šírenie strachu a miestom na šírenie dezinformácií a to nie len o očkovaní. Ako dezinformačné centrum ho napríklad používa aj slovenská opozícia. Stačí sa pozrieť na príspevky Roberta Fica alebo Petra Pellegriniho. Aj tí využívajú sieť hlavne na šírenie klamstiev, dezinformácií a hlavne na šírenie strachu zo všetkých a zo všetkých. Či už ide o očkovanie alebo obrannú dohodu s USA.  

Časť používateľov Facebooku to teda jednoducho vzdala a Facebooku sa radšej vyhýba. Časť používateľov potom prešla ku konkurencii – rastie najmä čínska sociálna sieť TikTok. Hitom sú teda krátke a bláznivé videá a Facebook plný nenávisti ich už nezaujíma.

Rozdeliť?

Ak by ste si povedali, že Meta má problémov už celkom dosť, tak pridáme ešte jeden. Začínajú silnieť tlaky regulačných úradov na rozdelenie Facebooku. Úradníci totiž neodhadli budúcu silu Facebooku, keď dovolili koncentráciu s Instagramom a službou WhatsApp. Prvý pokus americkej komisie FTC síce nevyšiel, ale to neznamená, že sa úradníci o to nepokúsia opäť.

Facebook po spojení s Instagramom a sieťou WhatsApp získal prístup k údajom miliárd ľudí, ktoré používal na cielenie reklamy. Meta narástla do obrovských rozmerov a regulační úradníci sa začali obávať, že dominancia Facebooku môže do budúcna spôsobiť problémy.

Lenže rozdelenie Mety naspäť na samostatné služby rozhodne nebude jednoduché. Pre Metu by to znamenal ďalší veľký problém, pretože by prišla o cenné reklamné dáta. Ak by sa aj úradníci rozhodli pre drastické rozdelenie, tak je pravdepodobné, že by sa Meta obrátila na súdy a rozdeleniu by sa za každú cenu snažila zabrániť. To môže potom trvať aj niekoľko rokov.

Stratili 200 miliárd

Kombinácia všetkých týchto faktorov teda spôsobila pre Metu katastrofu. A o budúcnosť sociálnej siete sa začali obávať už aj jej akcionári. Tí sa začali húfne zbavovať svojich akcií a to sa podpísalo pod najväčší prepad hodnoty firmy na akciových trhoch. Meta za jeden deň stratila na hodnote 200 miliárd dolárov. Najväčší pokles v histórii americkej burzy.

Dôsledkom poklesu hodnoty Mety prišiel o desiatky miliárd aj zakladateľ a CEO Mark Zuckerberg. Ten pre pokles hodnoty Mety dokonca vypadol zo zoznamu najbohatších ľudí sveta.

Meta v poslednom štvrťroku zarobila celkom 33,7 miliardy dolárov a to je o 20 % viac ako vlani. Lenže o viac ako tretinu stúpli Mete náklady a to nie je pre akcionárov dobrá správa.

Prevádzková marža spoločnosti klesla z 46 na 37 % a čistý zisk za posledný štvrťrok spadol o 8 % na 10,3 miliardy dolárov.

Vzhľadom k silnému zvyšku roka si firma za celý rok 2021 pripísala tržby vo výške 117,9 miliardy dolárov, čo predstavuje rast o 37%. Meta teda skončila rok 2021 s čistým ziskom 39,4 miliardy, čo predstavuje medziročný rast o 35% rast.

Komentovať

Your email address will not be published.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Predch. článok

Vláda schválila druhé Kilečko, podnikateľom pomôže takmer 200 nových opatrení

Nasl. článok

Slovensko dostane z EÚ 22,9 milióna eur na pomoc 60-tisíc ľuďom v hmotnej núdzi

Viac z Biznis

0 0,00