//

Od augusta sa sprísňujú tresty za nezodpovedné správanie vodičov

4 min. čítania
Tresty za dopravné priestupky sa sprísnia. Vyššie pokuty budú hroziť za prekročenie rýchlosti a tiež napríklad za používanie mobilu za volantom. Okrem iného sa zavádzajú zmeny pri vydávaní vodičských preukazov a rušia niektoré obmedzenia, ktoré platili počas pandémie.

Ministerstvo vnútra SR pripomína vodičom niektoré zmeny a zvýšené tresty za vážne porušenia dopravných predpisov, ktoré sú účinné od 1. augusta 2022.

Prináša ich novela zákona o cestnej premávke. Najzásadnejšia zmena sa týka sprísňovania trestov za prekročenie povolenej rýchlosti a manipuláciu s telefónom počas šoférovania.

Pokuty za rýchlosť

Zvýšené pokuty za rýchlosť – v blokovom konaní je najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť od 250 do 800 eur, pri riadnom konaní je to od 500 do 1 000 eur. Samotná výška pokuty sa v novele nemení.

V prípade, že vodič tretíkrát a viackrát prekročí rýchlosť počas 12 mesiacov v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac je možné mu uložiť aj sankciu zákazu činnosti.

„Prísnejšie sankcie sa dotknú aj vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať rýchlosť. A to v obci minimálne o 50 kilometrov za hodinu a mimo obce o najmenej 60 kilometrov za hodinu. Takéto prekročenie rýchlosti sa tiež zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Toto porušenie sa tak bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, keď sa už vodič musí podrobiť opatreniam, ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšanie odbornej spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti,“

uviedol rezort vnútra.

Telefonovanie

Držanie a obsluhovanie telefónu počas jazdy bez systému „voľné ruky“ (hands free) sa stane ďalším porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. 

Zvýšia sa horné hranice pokút v blokovom konaní zo 100 na 150 eur, ale aj v riadnom správnom konaní z 200 na 300 eur. Zároveň bude možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov. Telefonovanie cez hands free, čo je systém voľných rúk, je v aute v poriadku a povolený.

„Týmito krokmi sledujeme väčšiu bezpečnosť na cestách. Cieľom je, aby sa vodiči sústredili na šoférovanie motorového vozidla a doplnkovými činnosťami nestrácali pozornosť nad vedením vozidla a neohrozovali tak ďalších ľudí na ceste ako aj seba. Cieľom je ochrana zdravia a životov,“

zdôrazňuje minister vnútra SR Roman Mikulec.

Prečo sa sprísňujú tresty?

Štatistiky porušení pravidiel cestnej premávky hovoria jasnou rečou. Za obdobie 5 mesiacov 2022 zistili policajti služby dopravnej polície Policajného zboru v rámci dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky takmer 155.000 porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré boli vybavené na mieste v blokovom konaní a postúpené na správne konanie.

Okrem uvedeného bolo v rámci objektívnej zodpovednosti zistených ďalších 9.881 porušení pravidiel cestnej premávky.

Za rok 2021 bolo zistených viac ako 332.000 porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré boli vybavené na mieste v blokovom konaní alebo postúpené na správne konanie. V rámci objektívnej zodpovednosti bolo zistených 24.809 porušení pravidiel cestnej premávky.

Zmeny vo vydávaní vodičských preukazov

Vodičské preukazy C a CE budú môcť získať už vodiči vo veku 18 rokov namiesto súčasných 21. Pri vozidlách skupín D a DE sa minimálny vek zníži z 24 na 21 rokov. Podmienkou má byť absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie.

Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 kilometrov.

Zmeny pre hasičov aj vojakov

Príslušníci ozbrojeného bezpečnostného zboru, ozbrojeného zboru, Hasičského a záchranného zboru alebo profesionálni vojaci, ktorí získajú vodičský preukaz na skupiny C a D v skoršom veku, ako je základný minimálny vek, ich budú môcť využívať iba na území Slovenskej republiky. Vodičské oprávnenie skupiny B sa má rozšíriť na vozidlá s pohonom na alternatívne palivá do 4.250 kilogramov.

Novelizáciou sa tiež odstraňuje problém, ktorý nastal po výmene dodávateľa tabuliek s evidenčným číslom, keď dočasne nebolo možné vydávať všetky druhy tabuliek. 

„Veľmi pozorne vnímame potreby občana, preto sme do zákona doplnili zníženie správneho poplatku o už uhradenú sumu, aby občan neplatil dvakrát to isté,“

vysvetlil minister Roman Mikulec.

Nový dodávateľ usporí ministerstvu vnútra ročne 3,5 milióna eur oproti predchádzajúcemu dodávateľovi služby.

Skončia výnimky

Zároveň sa ukončia niektoré výnimky či dočasné zrušenia niektorých povinností, ktoré sa zaviedli v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

Ukončí sa tak napríklad zrušenie predlžovania platnosti niektorých dokladov či možnosť neabsolvovať po dosiahnutí 65 rokov pravidelné lekárske prehliadky v súvislosti s vodičským preukazom a ďalšie výnimky.

Z novej legislatívy tiež vyplýva, že ukrajinské autá môžu absolvovať technickú a emisnú kontrolu na Slovensku a nebudú sa musieť preto nevyhnutne vrátiť na Ukrajinu.

Komentovať

Your email address will not be published.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Predch. článok

Diskusia: Slovenský Orange opäť prepisuje ceny. Menili by ste pre vyššiu cenu operátora?

Nasl. článok

Inflácia v Španielsku láme rekordy. Je najvyššia za takmer 40 rokov

Viac z Peniaze

0 0,00