///

Komentár: Orange otočil. Za prístup do 5G siete už nebude pýtať 5 eur

7 min. čítania
Orange otočil a za prístup do 5G siete už nebude pýtať poplatok. Svetový unikát, keď si operátor za prístup do 5G siete účtuje 5 eur, skončí. Orange navyše začal s rozširovaním 5G siete.

Keď slovenský Orange vo veľkom spustil 5G sieť, tak mnohým zákazníkom zrejme poriadne dvihol tlak. Nie len, že mal mizerné pokrytie malej časti Bratislavy a Banskej Bystrice, ale ešte sa za prístup do 5G siete pýtal až 5 eurový poplatok.

Navyše prístup do 5G siete nebol pre všetkých zákazníkov, ale museli ste mať paušál v určitej minimálne výške. Orange bol tak trocha unikátom asi na celom svete. Ostatní traja slovenskí mobilní operátori si za prístup do 5G siete nikdy poplatok nepýtali. Stačilo, že ste mali 5G smartfón a sieť ste mohli naplno využívať.

Mizerné pokrytie za poplatok

Slovenský Orange si však zrejme pod novým španielskym vedením povedal, že je chudobných Slovákov potrebné ozbíjať o každé euro. Aj napriek mizernému pokrytiu niečo vyše jedného percenta populácie si teda španielsky generálny riaditeľ povedal, že prístup bude stáť 5 eur.

Orange to zdôvodňoval hlavne tým, že vďaka poplatku získate dáta navyše. To si naozaj manažéri v Orangei myslia, že zo Slovákov môžu robiť bláznov? Manažmentu Orangeu išlo len o jediné – vytrieskať zo zákazníkov viac peňazí.

Lenže situácia sa v posledných mesiacoch na Slovensku zmenila. Najmä operátor O2, ktorý sa stal trhovou dvojkou a predbehol Telekom, zameral v masívnych kampaniach na podporu 5G. Orange teda s mizerným pokrytím jedného percenta populácie poriadne zaostával.

Navyše sa na Slovensku zmenilo aj vedenie Orangeu a španielskeho generála po troch rokoch vystriedala posila z Rumunska. A zrazu sa začala meniť aj stratégia Orangeu.

Včera za poplatok, dnes zadarmo

Orange tento rok hneď niekoľko krát zvyšoval ceny paušálov. Na začiatku roka zvýšil ceny pre rezidenčných zákazníkov (resp. pre bežné paušály). Potom prišlo zdraženie pre firmy, keď Orange upravil ceny biznis paušálov. Do tretice potom Orange zvýšil ceny pre všetkých zákazníkov.

Pri druhom zdražovaní pre firmy, však Orange do špeciálnych biznis programov zaradil aj prístup do 5G siete. Vtedy sme si z tohto počinu ešte robili vtipy, keď mal operátor mizerné pokrytie časti Bratislavy a Banskej Bystrice.

Lenže situácia sa za niekoľko posledných týždňov zmenila a aj Orange pochopil, že je načase pokrytie zvyšovať. Postupne sa teda zákazníkom 5G ukazuje na väčšej časti Bratislavy a dokonca pribúda pokrytie aj ďalších miest a obcí. A hlavne Orange konečne oznámil, že prístup do 5G siete bude pre všetkých zadarmo.

Pošramotená povesť

Sprístupnenie 5G siete bez extra príplatku je aspoň jeden pozitívny krok oranžového operátora. Nič to však nezmení na fakte, že Orange využil vysokú infláciu na trojnásobné zvýšenie cien a oproti O2 a Telekomu zvyšoval ceny najvýraznejšie.

Orange pritom rozhodne nekrváca. Ukazujú to aj výsledky za minulý rok, keď operátor dosiahol zisk viac ako 70 miliónov eur. Tržby pritom medziročne klesli len minimálne.

Zlé výsledky neohlásila firma ani za prvý pol rok tohto roka. Výnosy k 30. 6. 2022 vykazované podľa štandardov IFRS 15 sa zvýšili o 2,6 % na 270 miliónov eur. Výnosy z predaja zariadení medziročne vzrástli o viac než 5 % na 58 miliónov eur, nárast zaznamenali výnosy zo služieb, keď dosiahli hodnotu 213 mil. €.

Trojnásobné zdražovanie a absurdné poplatky Orangeu určite nevylepšili jeho povesť medzi zákazníkmi. O kvalite predajných miest a podpory na zákazníckej linke ani nehovorím. Riešiť niečo na predajni alebo cez telefón je priam utrpenie. Moje osobné skúsenosti za posledných niekoľko týždňov by vystačili na päťsto-stranový román na pokračovanie.

Slovenské vysoké ceny

Pri pohľade na ceny mobilných služieb v iných krajinách, Slovákom asi neostane nič iné len si povzdychnúť. Zahraniční vlastníci slovenských operátorov ich totiž s radosťou využívajú na ozbíjanie zákazníkov. Výnosy potom smerujú na účty zahraničných vlastníkov.

S tým bežný zákazník nič nenarobí. Vysoké ceny sú na Slovensku aj dôsledkom slabej konkurencie. Ak sa pozriete na ponuky operátorov, tak sú prakticky ako cez kopirák. Jedinou svetlou výnimkou je zatiaľ najmenšia 4ka.

Vymyká sa ešte mierne Orange, ktorý si v tomto roku dal zrejme za hlavný cieľ ozbíjať zákazníkov najviac. Z paušálov totiž firma vyradila volania do Európskej únie a zákazníci budú za každú minútu hovoru platiť tri centy. Pomaranč nechal v rámci paušálov už len volania na Slovensku. Týka sa to dokonca aj extréme drahého paušálu za 100 eur, ktorý okrem volaní do EÚ obsahoval aj volania po celom svete. Už neobsahuje.

Trh zlyhal

Trh evidentne zlyhal a ceny rastú napriek tomu, že operátori sa rozhodne nemôžu sťažovať na klesajúce tržby a zisky. Ako si teda s vysokými cenami poradiť – sú dve možnosti. Ani jedna však nie je ideálna. Trh by mohol začať fungovať, pokiaľ by na trh prišiel nový hráč s agresívnou stratégiou, tak ako to v minulosti urobilo pri vstupe na trh O2.

Prvou možnosťou ako si poradiť s vysokými cenami je, že štát siahne na vysoké zisky operátorov a zdaní ich napríklad špeciálnou daňou. Peniaze by teda namiesto na účtoch zahraničných vlastníkov končili v štátnej pokladnici.

Lenže takéto špeciálne zdanenie môže paradoxne vyvolať ďalšie zdražovanie. Pokiaľ totiž neodvedú slovenskí operátori zahraničným vlastníkom sľúbené euráče, tak sa jednoducho znovu zvýšia ceny. Veď povinný desiatok treba poslať do Česka, Nemecka a Francúzska.

Tvrdá regulácia

Lepšou cestou by bola tvrdá regulácia zo strany štátu. Štát môže v istých prípadoch, keď zlyhá trh do ponuky operátorov zasiahnuť. Regulácia je síce cesta, ale nie jednoduchá. Napríklad v prípade roamingu, však regulácia v EÚ pomohla docieliť jasné pravidlá pre všetkých.

Napríklad keďže sme súčasťou Európskej únie, tak by sa mali volania do EÚ chovať ako volania na Slovensku a operátori by nemali mať možnosť za ne účtovať prirážku. Platiť za volania v rámci Európskej únie by ozaj malo byť minulosťou.

Lenže slovenskí operátori radi zákazníkov oberajú aj iným spôsobom. Napríklad O2 v rámci paušálov stále zvýhodňuje dáta len pre vybrané aplikácie, aj keď túto praktiku Európska únia zatrhla už dávno.

Skúpi na dáta

Slovenskí operátori sú navyše extrémne skúpi na objemy predplatených dát. V ponukách ešte bežne nájdete paušály, ktoré obsahujú len smiešny objem dát alebo dokonca dáta neobsahujú vôbec.

Takéto programy už dávno mali byť minulosťou. A chvastať sa tým, že má zákazník po novom v paušále „až“ 18 GB dát, by malo byť rovno trestným činom.

Operátori by mali mať povinnosť určitého minimálne objemu dát, ktorý musí paušál obsahovať podobne ako je s dátami v roamingu v prípade EÚ, kde sa objem dát odvíja od mesačného paušálu. A zároveň by malo byť samozrejmosťou, že po prečerpaní dát môžete surfovať naďalej a bez ďalších poplatkov.

Slovenskí operátori rozhodne nepatria medzi najprívetivejších v rámci Európskej únie. Nie sme síce najdrahšou krajinou, ale nepatríme ani k najlacnejším krajinám v Európskej únii.

Môže byť aj horšie

Jediné čo nás môže utešiť aspoň trocha, že v minulom roku sme tom z krajín Európskej únie neboli najhoršie. Analýza z minulého roka však nezahŕňa ešte zvyšovanie cien v tomto roku.

Podľa tejto analýzy sme boli na 12. mieste z pomedzi všetkých krajín Európskej únie. Neboli sme teda najhorší ako napríklad susedné Česko, ale od najlacnejšej krajiny sme boli poriadne ďaleko. Navyše porovnanie programov nie je v celej EÚ jednoduchá a zvolená metodika nemusí úplne zohľadňovať špecifiká slovenského trhu.

Porovnanie cien mobilných služieb

Lenže ak porovnáme výšky platov, tak slovenské ceny patria k najvyšším v rámci Európskej únie. Navyše aj infláciu máme výrazne vyššiu ako krajiny viac na západ od nás, kde sa rovnako platí eurom.

Komentovať

Your email address will not be published.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Predch. článok

Európska komisia chce Maďarsku odobrať eurofondy v objeme 7,5 miliardy eur

Nasl. článok

Inflácia v eurozóne stúpla na 9,1 percenta

Viac z Peniaze

0 0,00