3.9 C
Bratislava
DomovPeniazeTipy ako sa vyhnúť výpredajovým nástrahám Black Friday

Tipy ako sa vyhnúť výpredajovým nástrahám Black Friday

Pri nákupoch počas Black Friday a Cyber Monday si dajte pozor na nekalé praktiky obchodníkov. Zľava nemusí byť vždy zľava.

Rastúce ceny výrobkov spôsobené infláciou, rastúcimi cenami energií a nedostatkom tovarov tento rok nepochybne ovplyvnia záujem spotrebiteľov o nákupy počas výpredajov známych ako Black Friday, ako aj počas Cyber Monday, ktorý krátko po ňom nasleduje a je zameraný na nákupy online.

Ak máte v pláne využiť zľavy, ktoré obchodníci ponúkajú, Európske spotrebiteľské centrum v SR prináša rady a odporúčania, ako predísť tomu, aby ste boli oklamaní.

Overte si, či ide o bezpečný e-shop

Vyhľadajte si recenzie od iných zákazníkov. Môžete tiež využiť bezplatné internetové služby na vyhľadávanie podvodných stránok. Adresu obchodníka si overíte pomocou online mapových služieb.

Keď na stránke e-shopu nenájdete identifikačné údaje obchodníka, prípadne je uvedená iba kontaktná e-mailová adresa s koncovkou bezplatnej e-mailovej služby ( napríklad gmail.com). Buďte pozorní a kúpu si dobre rozmyslite. Ak obchodník skrýva svoju identitu, niečo zrejme nie je v poriadku.

Pred kúpou porovnajte ceny vybraného výrobku vo viacerých e-shopoch

- Inzercia -

Modernizačná smernica Európskej únie “Omnibus“, už klepla po prstoch obchodníkom, ktorí pred výpredajom umelo navyšovali ceny, aby vytvorili ilúziu zníženia ceny počas výpredaja.

Podľa smernice „Omnibus“ musí e-shop, pod hrozbou sankcie, počas výpredajových akcií uvádzať pri tovare okrem zľavnenej ceny aj pôvodnú cenu bez zľavy. Tou  musí byť najnižšia cena, za ktorú obchodník daný tovar predával za posledných 30 dní.

Pred nákupom odporúčame využiť internetové porovnávacie služby. Vždy sa pozerajte skôr na konečnú cenu vrátane nákladov na doručenie, než na výšku zľavy.

Odolajte nátlaku a nepodľahnite ilúzii, že ide o neopakovateľnú ponuku

„Na tento tovar sa práve pozerá ďalších 30 ľudí“, alebo „ostáva už len 1 kus“ – ide o takzvané “dark patterns“/“temné vzorce“ na internete, ktoré využívajú mnohé webové stránky, mobilné aplikácie, sociálne siete a dokonca aj vyhľadávače, aby na vás vyvíjali nátlak.

Niektoré obchody sa dokonca snažia ovplyvniť nákupné správanie pomocou odpočítavania alebo zahanbujúcich tlačidiel typu „Nie, ja som hlúpy a nechcem využiť 20 % zľavu“.

Reklamné kampane sa opakujú pravidelne, takže sa nenechajte zmiasť marketingovou stratégiou či pocitom naliehavosti. Budete potrebovať pevné nervy, ale nakoniec oceníte, že ste nenaleteli.

Zvoľte si bezpečný spôsob platby

Ak platíte online, uistite sa, že máte zabezpečené internetové pripojenie a adresa URL webovej lokality začína: „https“ so symbolom zatvoreného visiaceho zámku.

Neukladajte svoje bankové údaje do mobilného telefónu, počítača ani na žiadne nákupné platformy. Hoci je ich potom nutné znovu zadávať, výhodou je, že sú chránené pred bezpečnostnými chybami a útokmi hackerov.

Nastavte si maximálnu sumu pre jednorazové platby kartou. Uprednostnite platbu na dobierku a platbu kartou, pred platbou bankovým prevodom najmä v prípade e-shopov, z ktorých ste ešte nenakupovali.

Niektoré banky chránia klientov pred podvodmi na internete tak, že pre platbu na internete viete vygenerovať jednorazové karty aj s doplnkovými údajmi. Ak túto možnosť máte, využite ju.

Uplatňujte svoje spotrebiteľské práva

Nechali ste sa zlákať vo výpredaji na kúpu niečoho čo nepotrebujete? V prípade internetového nákupu máte právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní bez uvedenia dôvodu a výrobok vrátiť.

Toto právo máte garantované zákonom, ktorý zároveň určuje výnimky. Pozor, v prípade, že ste si tovar zakúpili v kamennej predajni. Bez uvedenia dôvodu ho môžete vrátiť, len ak to obchodník umožňuje a za podmienok stanovených obchodníkom. Odporúčame preto vopred sa v kamennej prevádzke informovať, ako to bude s vrátením tovaru, ak si doma nákup rozmyslíte.

Reklamovať výpredajový tovar z dôvodu jeho vád môžete bez ohľadu na to či bol zakúpený online alebo v kamennej predajni.

V prípade problémov s nákupmi od obchodníkov zo zahraničia, Európske spotrebiteľské centrum v SR ponúka spotrebiteľom bezplatnú právnu pomoc a poradenstvo pri riešení sťažností a sporov. Bližšie informácie nájdete na webovej stránke www.europskyspotrebitel.sk.

- Inzercia -

posledné články

vývoj akcií a kurzov mien

mohlo by vás zaujímať

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu
Captcha verification failed!
Používateľské skóre captcha zlyhalo. prosím kontaktuj nás!

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.